Sări la conţinut

Lobby-ul sau arta persuasiunii instituționale (II)

1 noiembrie 2012

În România, din păcate această activitate nu este reglementată prin lege. Acest lucru lasă loc interpretărilor, forțării granițelor legalității, vicierea acestui proces și alunecarea pe o pantă negativă care duce la fenomene precum mita, abuzul în serviciu, aplicarea de presiuni asupra diverselor instituții decizionale. O parte din cei care practică această activitate sunt reuniți în Asociația Registrul Român de Lobby, o organizație non-guvernamentală dar care din păcate nu are o adevărată putere de a reglementa acest domeniu, oferind mai mult o serie de norme de ghidare și de autoreglementare.

Lobby-ul este o activiate complexă și multidisciplinară. Ea include analize economice, juridice, sociologice, politice, dar și strategii de comunicare și relatii publice. O parte a acestei activități este și de reprezentare și se referă la contactul direct cu factorii de decizie în diverse probleme. Scopul este acela de a influenţa adoptarea sau modificarea legislaţiei, de a introduce propuneri legislative noi, sau de a influenţa elaborarea politicilor publice. Această influențare a factorilor de decizie trebuie să se facă cu argumente solide, cu dovezi ale beneficiilor generale pentru societate. Nu este suficient – sau nu ar trebui să fie –  doar o masă la un restuarant sau un plic „pasat” pe sub masă. Astfel de practici ilegale, ar putea fi diminuate de existența unui cadru legislativ care să reglementeze activitatea de lobby.

Această activitate poate fi catalogată ca o sub-ramură a relațiilor publice. Totuși, deoarece cunoștiințele vaste necesare desfășurării activității de lobby depășesc competențele uzuale ale practicienilor în relații publice, această activitate este cel mai adesea practicată de avocați, de foști parlamentari, demnitari sau angajați guvernamentali.

Din punct de vedere etic şi moral activitatea de lobby poate fi privită ca o sabie cu două tăișuri. De cele mai multe ori, atunci când se vorbește de lobby, mai ales în medii insuficient informate, răzbate o notă negativă asupra acestei activități. Foarte multă lume are părerea că activitatea de lobby are ca scop vicierea legislației, abaterea de la ”calea cea dreaptă”, cu scopul de a satisface interese de grup. Există și o altă percepție față de lobby, mai ales în cazul ”cauzelor bune” – de exemplu lobby-ul pentru adoptarea unei legi mai dure care să combată consumul de tutun. Binențeles că este foarte greu – dacă nu imposibil – să decizi care cauze sunt cele ”drepte” și care cauze sunt ”greșite”. Abilitatea unui bun practicant al lobby-ului este să-și portretizeze propria cauză ca fiind cea ”bună”. Totuși, diversele cazuri de ”derapaj” către zona corupției din partea unor politicieni sau lobbiști, subminează corectitudinea și transparența procesului de lobby și aduc prejudicii interesului public în general.

Transparența acțiunilor de lobby este o importantă metodă de îmbunătățire a imaginii acestei activități și ajută la respectarea corectitudinii procesului de lobby.

Lobby-ul are un rol esențial în procesul de luare al deciziilor, oferind structurilor decizionale informații esențiale provenind de la cetățeni sau grupuri care pot fi afectate de anumite decizii, politici sau legi. Rolul în procesul legislativ al celor care practică lobby-ul poate fi asemănat cu rolul avocaților în sala de tribunal: fiecare aduce argumente – în limita legii – și susține cauza părții pe care o reprezintă. Și cu cât pledoaria este mai bună, dovezile mai solide și cazul mai bine argumentat, cu atât șansele de a convinge factorii de decizie sunt mai mari.

From → Generale

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: