Sări la conţinut

Lobby-ul sau arta persuasiunii instituționale (I)

30 octombrie 2012

În fiecare zi, pe nenumărate canale de comunicare, întâlnim termenul de “cercuri de interese”.  Auzim de persoane mai mult sau mai puțin publice care duc demersuri pentru o cauză sau alta, pentru un anumit proiect, companie, organizație. Multe voci care susțin cu ardoare o cauză și altele care o contracarează. Multe din aceste demersuri se încadrează în limita legii. Altele nu. În cele ce urmează vom vorbi de cele care o fac. Această activitate a unor grupuri de presiune poartă denumirea de lobby.

În sens larg, termenul de lobby este utilizat atunci când se vorbește despre crearea unui curent de opinie favorabil unei schimbări. Activitatea de lobby se referă la influențarea legitimă, fără încălcarea legii, a deciziilor politice, prin activități de comunicare profesionist realizate. Activitatea de lobby implică o foarte bună cunoaștere a procesului legislativ, a modului de funcționare a guvernului, a procedurilor juridice, a persoanelor care activează în structurile parlamentare și guvernamentale.

Putem afirma că activitatea de lobby este la fel de veche ca și politică, ea fiind prezentă din agora grecească și treptele senatului roman până pe holurile Congresului sau a instituțiilor guvernamentale din orice țară a lumii.

Etimologia cuvântului “lobby” se presupune că provine de la grupurile de membrii ai parlamentului britanic care se adunau pe culoare (en: lobbies) înainte și după dezbaterile parlamentare. O altă versiune este că aceasta era denumirea dată de președintele american Ulysses S. Grant persoanelor care îi cereau favoruri politice în holul (lobby) hotelului unde stătea.

În Statele Unite ale Americii, țara în care practica de a face lobby este cea mai dezvoltată, acest tip de activitate își are originea în dreptul cetățenilor și al organizațiilor de a contesta unele decizii ale guvernului. Lobby-ul reprezintă procesul legal prin care sindicate, asociații, corporații, grupuri de cetățeni se organizează pentru a-și apăra interesele și pentru a influența procesul de luare a deciziilor. Legile americane cer ca întreg procesul de lobby să fie transparent, urmărit public și motivat. Toate sursele de venit, precum și modul cum au fost cheltuiți banii respectivi, trebuie înregistrate și declarate.

În spațiul european, lobby-ul este definit ca totalitatea acțiunilor desfășurate de grupuri de interese sau reprezentanți ai acestora prin metode legale și legitime, activități întreprinse cu scopul de a influența formularea politicilor și luarea deciziilor în cadrul instituțiilor publice. Și Comisia Europeană este adepta acestei definiții a activităților de lobby.

From → Generale

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: